مقالات  نگهداری و انبارش لوله‌های پلی اتیلن
[مقاله قبلی] [مقاله بعدی] print (تعداد بازدید : 7973)

نگهداری و انبارش لوله‌های پلی اتیلن

انواع لوله‌های پلی‌اتیلن

به علت محدودیت تولید لوله های پلی اتیلن از نظر فشار کار، قطر، متعلقات، نوع اتصال و ظرفیت تولید، لازم است قبل از قطعیت انتخاب لوله، ضمن تماس با سازندگان معتبر و با کیفیت، این محدودیت‌ها مشخص و با نیازهای طرح انطباق داده شوند.

حمل و جابجایی لوله‌های پلی‌اتیلن

پیمانکار موظف است در بارگیری و تخلیه لوله و انبارش و نگهداری لوله پلی اتیلن ، نهایت دقت و احتیاط را به عمل آورد، تا صدمه‌ای به آنها وارد نیاید.

نگهداری لوله پلی اتیلن

بلند کردن و پائین گذاشتن لوله و متعلقات، باید به آرامی انجام شود. در زمان حمل نیز، از کامیون‌ها‌ی با سطح صاف و بدون میخ و عاری از سطوح تیز و برنده استفاده شود.

چنانچه لوله‌ها به صورت بسته‌بندی در کارخانه تهیه و عرضه می‌شوند، در موقع بلند کردن آنها توسط جرثقیل، باید از تسمه‌های پهن استفاده شود و از به کار بردن زنجیر، قلاب، یا سایر و سایل سخت اجتناب گردد. برای نحوه جابجایی این بسته‌ها را نشان -لوله های با طول بیش از 6 متر، از تیرهای توزیع کننده نیرو استفاده شود.

نگهداری لوله پلی اتیلن

پیمانکار نباید برای جابجا کردن لوله‌های پلی‌اتیلن، آنها را روی زمین سخت بغلطاند. پیمانکار نباید برای انتقال لوله‌ها به سطح پائین‌تر،آنها را روی ریل فلزی یا الوار چوبی سردهد و باید دقت کند در هنگام جابجایی لوله و متعلقات، ضربه‌ای به آنها وارد نشده و یا خراش و ساییدگی در آنها به وجود نیاید. درعین حال باید از تماس جدار لوله با متعلقات فلزی و سنگ‌های تیز،که موجب بریدگی و یا کنده شدن جداره ها نمی‌شود، جلوگیری گردد.

درصورتی که جابجایی لوله و متعلقات در دمای زیر صفر درجه انجام می‌شود، پیمانکار باید دقت کند که لوله و متعلقات با اجسام سخت برخورد نکرده و یا سقوط نکنند، زیرا باعث شکستگی آنها می‌شود.

درصورت حمل و نقل در شرایط مرطوب یا یخبندان، دقت شود که به علت لغزنده بودن سطح لوله‌ها، صدمه به افراد در موقع حمل لوله‌ها وارد نشود.

پیمانکار باید دقت نماید که لوله‌هایی که به صورت رول انبار می‌شوند، درموقع بازکردن، روی سطح سخت کشیده و باز نشوند و بازکردن آنها، به صورتی انجام شود که رول لوله پیچ نخورده و تاب برندارد.

بسته بندي لوله پلی اتیلن

اصولا لولههای پلی اتيلن با توجه به شرايط توليد و طول و ساير الزامات درخواست کننده محصول به دو صورت کلاف و يا لوله توليد مي‌شود .که کلاف‌ها می‌توانند بصورت انباشته بروی هم قرار گيرند و لوله‌ها نيز با مهار کننده‌های مرسوم بروی کفی بارگيری میشوند .

طول استانداردی که عموما براي بارگيري لوله‌ها در اکثر مواقع مرسوم است تقريبا 40 اينچ مي‌باشد هر چند لوله‌هائي با طول 60 اينچ نيز توليد شده است .مقطع عرضی معمول در سيستم‌هاي حمل و نقل 20 اينچ مي‌باشد . هر چند اين قوانين بصورت يک استاندارد جامع نيست و با شرايط محلي و قوانين مکان پروژه ممکن است تغيير نمايد .در صورتيکه اين محدوديت‌ها مورد توجه قرار نگيرد جريمه‌هاي ناشي از نقض قوانين باعث بالا رفتن هزينه‌هاي حمل میگردد .

محدوديت‌های وزنی نيز که از جمله موارد محدود کننده در انتقال محصولات بشمار مي آيد با توجه به سبکي وزن لوله‌هاي پلي‌اتيلن کمتر اتفاق مي‌افتد اما اين نکته نيز بايد هميشه مورد توجه قرار گيرد .

شکل 1 نمونه‌ای عمومي از روش بار گيري و حمل و شرايط بسته بندي رانشان مي‌دهد هرچند ممکن است شرايط واقعي با مثال عنوان شده متفاوت باشد .اتصالات کوچک عموما در کارتون و يا بسته‌هاي قابل حمل بسته‌بندی میشوند که اگر مقدار اين کارتون‌ها زياد باشد توصيه مي‌شود که از پالت‌های مخصوص جهت بارگيری و جابجائی آن استفاده گردد .

در مواقعی که لوله‌ها بصورت کلاف بارگيری میشوند میتوان بسته‌های کوچک اتصالات را در ميان کلاف قرار داد .

تانک‌ها ، منهول و يا قطعات بزرگ و يا کاملا سفارشی هميشه بطور مجزا بروی کفی بارگيری و حمل میشود .

نگهداری لوله پلی اتیلن

تائيديه بارگيری و حمل لوله پلی اتیلن

توجه به اين نکته ضروريست که مطالب عنوان شده و راه کارهای پيشنهادی که نگارنده مطرح میکند نبايد با دستورالعمل‌های جاری سيستم شما تعويض گردد بلکه اين نقطه نظرات به عنوان مکمل بايد مورد نظر مديران و کارفرمايان قرار گيرد .

مجريان و مديران پروژه‌ها عموما دستورالعمل‌هائی براي شمارش و يا تحويل گيری اجناس دارند که فقط لازم است اشاره شود که حتما بايد بارنامه و درخواست خريد از نظر تعداد قطعات و شرح اجناس با هم همخوانی داشته باشد

نگهداری لوله پلی اتیلن

پس از انجام مراحال اوليه شمارش و تطابق کالا‌هاي دريافتي با درخواست خريد و يا مدارک طراحي بايد اجناس از نظر کيفيت و سلامت نيز بازرسي شوند که ممکن است در زمان بارگيري و حمل دچار صدمه و يا ايراد خسارت شده باشد .

ايراداتی که بصورت ظاهری مشهود باشد مثل ايجاد برش عميق ، سائيدگي ،خراشيدگی ،کنده شدن ، يا پارگی و يا سوراخ شدگی بايد بدقت بازرسی و بررسی گردد .

آموزشهای تخليه لوله پلی اتیلن

شايد مواردی که در اين مبحث عنوان میشود بنظر خواننده ساده و ابتدائی جلوه کند اما اين نکات در پروژه‌های اجرائي به کرات تجربه شده است و توجه به آنها از افزايش هزينه‌های زمانی و مادی پروژه‌های جلوگيری مینمايد و چه بسا عدم رعايت اين نکات بديهی باعث ايجاد خسارت‌های جاني نيز بشود .

قبل از تخليه محموله بايد مطمئن شويم که سطح صافي به اندازه تقريب حجم بار وجود دارد که در آن مورد حتما بايد تريلر با زمين تراز باشد و چرخ‌هاي آن نيز با موانع فيزيکي مهار گردد .تجهيزات و وسائلي که براي تحليه مورد استفاده قرار مي‌گيرند بايد توانائي تخليه ايمن و امکان جابجائي بار را داشته باشد و از اين حيث با ظرفيت و تناژ بار همخواني داشته باشد .

توجه : تخيله و يا بارگيري بايد در شرايط کاملا ايمن طرح ريزي و عملياتي گردد که اگر اين تمهيدات انديشيده نشود نتيجه‌اي جز خسارت‌هاي مالي و جاني نخواهد داشت .در اين مورد لازم است افراد غير ضروری به هيچ وجه در محل بارگيري و يا تخليه حضور نداشته باشند و استفاده از نفرات آموزش ديده و با تبحر کافي در اين فرآيند اکيدا توصيه مي‌شود .

ضروريات محل تخليه لوله پلی اتیلن

همانطوری ‌که قبلا نيز گفته شد محل تخليه بار بايد کاملا صاف و مسطح باشد و به اندازه کافي وسعت داشته باشد تا امکان حرکت وسائل حمل بار و همينطور جاي کافي جهت تخليه موقت اجناس در آن موجود باشد .

لوله‌ها ، بسته‌ها و پالت‌ها عموما از يک طرف تريلي و بوسيله ليفتراک تخليه مي‌شوند .اما در مورد لوله‌هاي بسته بندي نشده اتصالات حجيم و يا منهول‌ها و تانک‌ها بوسيله جرثقيل تخليه مي‌شوند هر چند اين قطعات قبلا بايد توسط تسمه و يا طناب ها محکم و ثابت شده باشند .
تسمه‌ها و طناب‌ها و يا کابل‌هاي مهار کننده بايد با ميزان وزن بار و توانائي جرثقيل مطابقت داشت باشد و استفاده از کابل‌هاي مستعمل و پاره توصيه نمي‌شود .

در مورد استفاده از جرثقيل‌ها و بارگيري و تخليه بوسيله آن دستورالعمل‌هاي جامع و کاملي وجود دارد که توصيه مي‌کنيم حتما قبل از استفاده آنرا مطالعه و بدقت اجرا کنيد. اجراي اين دستورالعمل‌هاي شما را در برابر خطرات احتمالي مصون مي‌نمايد .

تجهيزات بارگيری

استفاده از تجهيزات مناسب بارگيري و تخليه بايد مطابق ظرفيت بار و اندازه‌های آن باشد و در اين مورد استفاده و توجه به توصيه‌های ايمنی لازم و ضروريست .

توجه شود که لوله‌ها نبايد از روي تريلر به پائين غلتانده و پرت شود رعايت اين نکته در مورد اتصالات ، منهول‌ها و تانک‌ها نيز ضروری است و لازم است جهت عدم آسيب ديدگی ز پرتاب آنها جلوگيری گردد .

در زماني که از چرثقيل‌ها براي بلند کردن بار استفاده میشود بايد از تسمه و کابل‌های مطابق با ظرفيت استفاده گردد و تسمه‌ها مطابق با مرکز ثقل بار تنظيم گردد و ليفتراک که بار را از روي کفي بر میدارد بايد توجه کند که حتما اين مرکز ثقل در وسط دو شاخ ليفتراک قرار گيرد و از حمل بارهاي لغزان و نا متعادل خودداري نمايد. قبل از بالا بردن بار توسط ليفتراک بايد توجه شود که حتما شاخک ها کاملا زير بار قرار گيرد و راننده ليفتراک به مقدار ظرفيت بار و توانائی ليفتراک توجه نمايد .

نگهداری لوله پلی اتیلن

کنترل ورود لوله پلی اتیلن به کارگاه

لوله درمحل کارخانه، با روش‌های مورد تأیید از نظرکیفیت تولید، موردکنترل قرار خواهند گرفت. کنترل‌های تولید خارج از این مشخصات بوده و باید مستقلا انجام شود. پیمانکار موظف است در موقع تحویل لوله‌های پلی‌اتیلن به کارگاه به نکات عمده زیر توجه نموده و در صورت وجود هرگونه ایراد، موارد را با مهندس مشاور صورت جلسه نماید.

  • مجموع مقادیرکالای حمل شده از نظر مقدار با بارنامه کنترل گردد.
  • هر مقدار کمبود لوله یا متعلقات، همراه با لیست خسارت‌های احتمالی، در برگ رسید درج شود.
  • لیست لوله‌های آسیب دیده و لیست نواقص در محموله حمل شده فوراً تهیه و اعلام شود.

نگهداری لوله پلی اتیلن

نگهداری لوله‌های پلی اتیلن

پیمانکار موظف است لوله و متعلقاتی را که برای انجام عملیات موضوع پیمان در اختیار او گذاشته میشود به نحوی انبار کرده و نگهداری کند، که از وارد آمدن خسارت و صدمه به آنها جلوگیری شود و در هر صورت، پیمانکار مسئول نگهداری سالم لوله و متعلقات خواهد بود. در این مورد، رعایت نکات عمده زیر توسط پیمانکار الزامی است :

  • لوله و متعلقات در محل خنک و به دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری شوند. درصورتی که مدت انبارداری طولانی باشد،لوله‌ها و متعلقات با پارچه تیره پوشانیده شوند
  • لوله و متعلقات در محلی از انبار قرار داده شوند که درمعرض تهویه مناسب بوده و از تجمع هوای گرم دراطراف لوله و متعلقات جلوگیری شود.
  • لوله و متعلقات باید دور از منابع حرارتی و یا وسایل داغ، نظیر بخاری، دیگ بخار و یا موتورخانه انبار شوند.
  • درصورتی که لوله‌های پلی‌اتیلن روی یکدیگر قرارداده میشوند، به منظور جلوگیری از خم شدن و دوپهن شدن، لوله‌ها باید کاملاً موازی یکدیگر بوده و ارتفاع لوله‌هایی که به این ترتیب انبار می‌شوند، نباید از یک متر تجاوز نماید.
نحوه انبارکردن لوله های جدا شده
  • متعلقات را نیز باید در قفسه به طور مرتب چید و در مورد متعلقات لوله‌های بزرگ، باید انبار کردن به صورتی باشدکه متعلقات روی هم قرارداده نشوند.
  • لوله و متعلقات پلی‌اتیلن باید به دور از مواد شیمیایی مضر نگهداری شوند.
  • با تمهیدات لازم، از ورود خاک و مواد خارجی به داخل لوله، متعلقات و شیرآلات جلوگیری گردد.
  • چنانچه در اثر انبارداری نامناسب، لوله‌ها آسیب ببیند، قسمت صدمه دیده باید به طورکامل بریده و مورد استفاده قرار نگیرد.
  • اختصاص جا و فضای انبار برای انواع لوله‌ها و متعلقات شیرآلات باید طوری باشدکه اجناسی‌ که زودتر به مصرف می‌رسند، درقسمت‌های جلوتر قرارداده و به نحوی که خارج کردن آنها از انبار، به آسانی و بدون نیاز به جابجا کردن بقیه اجناس امکانپذیر باشد.برای تأمین این منظور، پیمانکار باید برنامه منظمی برای انبارداری لوله‌ها و متعلقات و شیرآلات تهیه کند و این برنامه باید مناسب با برنامه پیشرفت عملیات اجرایی باشد.
  • لوله‌های قطرکوچک تر که به صورت کویل نگهداری میشوند، می‌توانند به صورت تخت روی یکدیگر قرارگیرند و یا روی لبه تخته در انبار قرار داده شوند. نحوه نگهداری و ارتفاع حداکثر کویلها، درشکل ذیل است.

نگهداری لوله پلی اتیلن

  • چنانچه لوله‌ها با درپوشهایی خاص برای جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به کارگاه حمل شده باشند،این درپوش‌ها باید تا انتهای انبار روی لوله باقی بمانند.

نگهداری لوله پلی اتیلن

نحوه انبارکردن لوله هایی که به صورت بسته بندی درکارخانه تحویل میشود


تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت آب لوله بسپار می باشد